21.2.2013

Täysspektrinen T5


Aikaisemmassa postauksessa Lights Please! arvioin kolmen 14W täysspektrisen T5 loisteputken tuottamaa valalaistuksen tasoa pöydän alla olevaan taimikasvatustilaan Valotornin valaistusmittarilla.

Mielestäni valaistus taimikasvatustilassa on nyt hyvä. Olen ollut tyytyväinen kasvuvauhtiin ja siihen, että pystyn itse hallitsemaan taimien kasvua kevyellä lannoituksella ja taimien etäisyyden vaihtelulla valonlähteeseen nähden.

Hankin vertailumittauksia varten Lux-mittarin.  Olen kiertänyt hankintani kanssa ympäri asuntoa kuin heikkopäinen kaivonkatsoja, mitaten erilaisia vertailuarvoja. Mittari näyttää noin suurinpiirtein paljonko valoa tulee ikkunoista ja muista valolähteistä.

Mittarin mukaan elän päiväni menninkäisenä. Hesarin ja Husarin luemme liian heikossa valaistuksessa, mikä rasittaa varmasti silmiä. Korjaamisen varaa on siellä sun täällä.

Taimet elävät kuitenkin kohtalaisessa kirkkaudessa:

Mittari on moodissa x10, joten lukseja on mittarin mukaan 4050.

Pöydän pohja on väriltään ruskea, eli melko heijastamaton. Teippasin pohjaan heijastimeksi juustonaksupussista leikkaamani palasen, jonka pitäisi olla mylaria. Ainakin se heijastaa hyvin valoa.

Tumman pohjan osittainenkin peitto mylarilla toi kasvatustasolle 450 luksia lisää.

Vertailun vuoksi; 40W kirkas hehkulamppu tuottaa samalle etäisyydelle mittarin mukaan n. 200 luksia.

ChiliPark 2013